A Journal of Insomnia
A Journal of Insomnias is a website that doubles as a confessional: not meant for sinners, but for those who can't sleep. In the first phase of this interactive project by the National Film Board of Canada, insomniacs are encouraged to talk about their affliction. Literally: their sleepless moments are recorded through the webcams and microphones in their computers and via text messages. Insomnia is a growing problem in all industrialized nations, where on any given night up to 30 percent of the population is unable to sleep. But specialists see it as a symptom, not a disease. In this first phase, A Journal of Insomnias maps this symptom in all its variations, in an artistic rather than a clinical manner. The materials that are generated will be used in phase two, which will be ready in 2013. The interactive work will provide a portrait of chronic insomniacs and challenge visitors to give up part of their own night's sleep to experience insomnia from the inside. A Journal of Insomnias will be performed with live music and audience participation during DocLab Live: The Best of NFB Interactive.