Jaar één, Alan Reeve na dertig jaar opsluiting
In 1964, when he was fifteen years of age, the Englishman Alan Reeve killed a British teenager. He was put behind bars at Broadmoore prison, was suspected of a second murder in there, and fled to Amsterdam in 1980. Reeve went underground in the anonymity of the squatters' movement. A year later, on the night he intended to celebrate his escape from Broadmoore prison, he was caught while stealing a bottle of whiskey. He shot two policemen and took a woman hostage. Constable Jacob Honingh did not survive. Reeve was again sent to jail, this time in Norgerhaven. He studied political science there and developed a vision on society which was inspired by communism and Maoism. In YEAR ONE film-maker Joost Seelen, who has known Reeve since 1986, sketches one year in the life of a man who has been in jail almost permanently over the last thirty years. The film begins a few days before Reeve's release, after which he has to get used to his freedom. What follows is the judicial struggle against the imminent deportation to England. Through archive material and pictures, an image is drawn up of Reeve's youth which was coloured by violence. Another point of attention is the psychological effect on Reeve of the public's opinion of him. A world that does not understand him and that he himself cannot accept or comprehend.