Earth of the Blind
When it was released, Stonys's first documentary film beguiled audiences and various festival juries with the way the director managed to visualise a blind person's inner world. Earth of the Blind is based on at least three different ideas. The first is the story of the cow that has to make the trip to the slaughterhouse. Then there is the simple but deep delight of gliding down a hill. Finally, there is blindness. Stonys does not aspire to a linear story, but treats us to a metaphysical exploration of a blind man's world. Through the sound layer and the contrasts between light and dark, he touches on the endless world beyond the purely sensory one.