Bogancloch
Na Two Years at Sea (2011) keert Ben Rivers terug naar het huis van kluizenaar Jake Williams, die al zo’n veertig jaar een rustig, zelfvoorzienend leven leidt in zijn verscholen boerderij Bogancloch. Hier in de Schotse hooglanden van Aberdeenshire gaat Williams volledig op in het landschap – een subtiel veranderend leven in een radicaal veranderende wereld.
Rivers en Williams staan open voor het soort alledaagse wonderen dat normaal gesproken onopgemerkt blijft. Met zijn betoverende zwart-wit 16mm- en 35mm-beelden, met de hand ontwikkeld, laat Rivers vier seizoenen lang de schoonheid van routines zien. De materialiteit van het celluloid past bij deze fysieke, verweerde omgeving waar elk besef van tijd langzaamaan verdwijnt en een andere realiteit heerst, net onder het oppervlak van het gewone leven.
Soms geeft Williams les in een klaslokaal, waar hij ons zonnestelsel visualiseert met behulp van een parasol. Niet voor niets eindigt Rivers zijn film uitzoomend naar de kosmos. Zo wordt deze kleine plek op aarde ineens immens groots en uitgestrekt.