The Invention of Dr. Nakamats
Dr. Nakamats gidst ons zelf, zonder commentaar van de Deense makers, langs zijn vele uitvindingen -- de 81-jarige Japanner claimt ruim 3300 patenten. Daaronder de eerste floppy disk, een lust opwekkende Love Jet spray en de Dr NakaMats Brain Drink. Zelf krijgt hij zijn beste ideeën, demonstreert hij, onder water, "0,5 seconden voor je sterft." Om ze meteen te noteren, heeft hij een onderwaternotitieblokje uitgevonden. Het volgende moment veert Nakamats voorbij op springveren, die het joggen moeten verlichten. Hij oogt kwiek; de in 1928 geboren Nakamats wil 144 jaar oud worden. Daartoe onderzoekt hij al sinds 1971 dagelijks het effect van zijn maaltijd (waarvan hij een foto maakt) op zijn bloed, wat hem in 2005 de Ig Nobelprijs opleverde, die is ingesteld voor in eerste instantie humoristisch maar uiteindelijk wel serieus onderzoek. Nakamats is er trots op, net als op een brief van George Bush sr. IJdel is hij ook (hij zingt een lied over zijn eigen volharding) en tegenspraak duldt hij niet. Een onwillige medewerker van het hotel waar Nakamats zijn tachtigste verjaardag wil vieren, krijgt op zijn Japans de wind van voren, een scène met veel eer, respect, schaamte en excuses. Nakamats voorziet daarbij wel, grapt hij, dat de filmmakers "al het goede eruit monteren en alleen de vreemde scènes laten zien."