Via PanAm
In maart 2011 begon de veelbekroonde Nederlandse documentairefotograaf Kadir van Lohuizen aan een van zijn meest ambitieuze avonturen: het multimedia-documentaire project Via PanAm. Gedurende veertig weken reist Van Lohuizen van het zuidelijkste puntje van Chili naar het uiterste noorden van Alaska, en onderzoekt hij de wortels van migratie in de twee Amerika's, een fenomeen dat zo oud is als de mensheid, maar in toenemende mate wordt gezien als een bedreiging voor de Westerse wereld. Momenteel is Van Lohuizen halverwege; de reis eindigt in februari 2012 in Alaska. Tijdens zijn reis langs de 28 duizend kilometer lange Pan-American Highway doorkruist Van Lohuizen vijftien landen en maakt hij continu foto's, video's en interviews die hij verwerkt in multimedia photostories. Het primaire platform voor het project is een eigen Via PanAm iPad-app, aangevuld met een website en een serie in de krant en op de radio. Via de app treedt het publiek in de voetsporen van Van Lohuizen en ziet men de mensen en verhalen die hij tegenkomt en in beeld brengt. Via PanAm weerspiegelt de complexiteit van migratie, zowel historisch als hedendaags.