Columbia Urbica
De vrije markt en het concurrentieprincipe regeren niet alleen de bovenkant van de samenleving, maar bepalen ook het leven in de marge. Het leven van zwervers en andere outcasts verschilt in dit opzicht niet van dat van de burgerij. Columba urbica is daarvan een tragikomische illustratie. De film, met als ondertitel 'korte Darwinistische film in Belgrado 1994', toont de overlevingsstrategie van de zigeuner Jasar Dzemalov, die woont in een illegaal, schamel onderkomen, dat hij tegen een Middeleeuws kasteel in Belgrado aanbouwde. In zijn levensonderhoud voorzag hij lange tijd door voedsel uit vuilcontainers te halen, maar door de toegenomen concurrentie om weggegooid voedsel ? de oorlogsinflatie in Belgrado bracht veel bejaarden tot de bedelstaf ? is hij gedwongen om op een andere manier aan eten te komen. De inventieve oplossing vindt hij bij de stadsduiven, die hem meestal uitstekend smaken: "Meestal eet ik als een prins".