Hippies from Hell
Filmmaker en schrijver Ine Poppe duikt in deze film samen met haar zoon Zoro in de wereld van Internet en computers. Ze ontdekt dat het woord hacking niet alleen van toepassing is op mensen die computers kraken, maar dat het een mentaliteit is, een levenshouding van mensen die zich intensief bezighouden met de mogelijkheden van de wereld om hen heen. Zo ook binnen de groep Hippies from Hell, een Nederlandse club van computerfanaten, kunstenaars, schrijvers en puzzelaars. De groep ontstond in de jaren ’80, in de begintijd van Internet. Een van hen is de oprichter van xs4all, het eerste bedrijf dat particulieren toegang bood tot het net. Maar ook een aantal lockpickers, mensen die er een sport in zien om sloten open te breken, maken deel uit van de Hippies from Hell. In de begintijd gaf de groep het tijdschrift Hacktik uit, waarin allerlei tips stonden waarmee iedereen aan de slag kon. Dat de inhoud van het blad soms de grenzen van de wet overschreed of in ieder geval tot irritatie bij overheid en bedrijven leidde, was een van de oorzaken van de ondergang ervan. De hackerbeweging is echter nog steeds springlevend en internationaal, hetgeen blijkt uit de beelden van het drukbezochte hackersfestival HAL 2001.