Tarifa Traffic - Death in the Straits of Gibraltar
Tarifa ligt op het uiterste puntje van Spanje en staat bekend als surfers' paradise. Aan de overkant, op zo'n twintig kilometer afstand, is de kust van Marokko te zien.Voor de zongebruinde surfers is het een idyllisch vakantieoord, maar een medewerker van het Rode Kruis zegt het strand met tegenzin te betreden. Hij weet wat hij er 's nachts en 's ochtends vroeg kan aantreffen: verkleumde, onderkoelde Afrikaanse vluchtelingen of erger: de lichamen van drenkelingen die het niet hebben gered. Want met bepaalde weersomstandigheden weten de hulpverleners en agenten inmiddels wel hoe laat het is. Er wordt dan ook grondig gepatrouilleerd. Pijnlijk is de volle begraafplaats vol genummerde graven: uiteraard is de identiteit van veel van de doden niet te achterhalen. De maker vertelt het verhaal van de drenkelingen, maar stelt indirect ook de schuldvraag: in hoeverre is Europa hiervoor verantwoordelijk?