Bela Bela - What Keeps Mankind Alive
Onder de moeilijkste levensomstandigheden hebben vier dichters hun verbeeldingskracht ingezet om te overleven. Alle vier zaten zij gedurende langere tijd gevangen ten tijde van een dictatoriaal bewind. Nizametdin Achmetov ging op achttienjarige leeftijd als maagd de gevangenis in en kwam er twintig jaar later als maagd weer uit. De Cubaanse Maria Elena Cruz Varela stond geheel alleen in een gevangenisomgeving waar iedereen haar kon verraden, terwijl the Russische Irina Ratoesjinkaja onmisbare bondgenoten vond in haar medegevangenen. Marcea Dinescu geeft zijn visie op de val van het communisme in Roemenië. In hun verhalen, gefilmd tegen de achtergrond van vooral desolate landschappen, speelt de zintuiglijke beleving een belangrijke rol. Zij vertellen over de geuren en geluiden in the cel, en één van hen herinnert zich hoe haar ogen de eerste dagen na haar vrijlating de felle kleuren van de vrijheid niet konden verdragen.