Hairat
Al meer dan 35 jaar trekt Yussuf Mume Saleh er elke nacht op uit om buiten de stadsmuren van Harar, de eeuwenoude Ethiopische stad die als een van de belangrijkste steden in de islamitische wereld geldt, zijn geliefde gevlekte hyena's te voeren. Ongevaarlijk zijn de beesten niet, maar in de loop der jaren heeft hij zo'n hechte band met hen opgebouwd dat hij ze zelfs direct vanuit zijn eigen mond kan voeren. Hun speciale relatie is op deze plek niet uniek: ondanks hun gevreesde reputatie leven de roofdieren in Harar al langere tijd in symbiose met de plaatselijke bevolking. In dit betoverende en hypnotiserende filmgedicht worden de prachtige zwart-witbeelden van Yusuf en zijn hyena's verbonden met een gedicht van Elias Shagiz Adonay Tesfaye over lijden, verlies en de liefde. De film is gebaseerd op de jeugdherinneringen van de Mexicaans-Ethiopische regisseur Jessica Beshir, die opgroeide in Harar en als kind bijzonder genoot van het voeren van de hyena's door Yussuf.