4 Years in 10 Minutes
Op mysterieuze videocassettes die zeventien jaar lang opgeborgen lagen, doet bergbeklimmer Dragan Jaćimović verslag van zijn expeditie naar de top van de Mount Everest, die hij als eerste Serviër bereikte. Het desolate berglandschap onderstreept nog eens de leegte die Jaćimović van binnen voelt op het moment dat hij eindelijk op de top staat. Onvergetelijk is de wezenloze blik in zijn ogen wanneer hij ontgoocheld zijn ultieme doel achter zich laat en de afdaling inzet. De freeze frames sluiten naadloos aan bij de meedogenloze omgeving, waar de tijd stilstaat en de grenzen van menselijke vermogens tot het uiterste worden opgerekt.
Maar verwacht geen doorsnee reisverslag: Mladen Kovačević heeft met zijn melancholische documentaire de bergbeklimmingsfilm opnieuw uitgevonden. Hier is niets heroïsch of opgepoetst. De filmmaker is vooral geïnteresseerd in de mentale toestand van Jaćimović. Kovačević sleept je mee in de klim, de afdaling én in het hoofd van deze man die zich steeds verder van de gewone wereld verwijdert, op weg naar het grote niets.