The Life of Birds -' Finding Partners'
Deze aflevering uit de BBC-serie THE LIFE OF BIRDS behandelt het paargedrag van vogels. David Attenborough neemt de kijker mee langs de meest uiteenlopende vogels, van kolibri tot struisvogel. Attenboroughs herkenbare stemgeluid begeleidt de beelden van balts- en paargedrag. Macho mannetjes vechten om de vrouwen, en geven ze fruit en bloemen. Daarna wordt er gedanst en geknuffeld, en zelfs min of meer gekust. De meeste vogels zijn monogaam - tenminste tijdens het broedseizoen - maar Attenborough bespreekt met Engelse ironie de vele manieren waarop er toch wordt vreemdgegaan. Daarnaast zijn er ook vogelsoorten die juist polygamie voorstaan. Er zijn zelfs vogels waarbij de rolverdeling tussen man en vrouw om onverklaarde redenen is omgedraaid. Attenborough begeeft zich zoals altijd dicht bij de dieren - waarbij hij één keer in een aanvaring met een driftige fazant het onderspit delft.