Les porteurs d'ombres electriques
In Nederland verdween het verschijnsel van de reisbioscoop in de jaren twintig. Tot aan die tijd waren filmexploitanten actief die van kermis naar kermis trokken om daar hun films te vertonen. Maar ook toen waren zij al uitzonderingen, want de overgrote meerderheid van de filmvertoners beschikte toen al een jaar of tien over vaste bioscooptheaters. In China ligt dat anders en is de reizende filmexploitant nog niet uitgestorven. LES PORTEURS D'OMBRES ELECTRIQUES volgt twee mannen en een vrouw, die zwaar beladen met apparatuur en films door de uitgestrekte provincie Sichuan trekken. Overal waar feesten kunnen worden opgeluisterd, organiseren zij voorstellingen in de openlucht. Lang zal dat niet meer duren, want ook in China is de televisie doorgedrongen tot in de kleinste gehuchten, waardoor de filmvoorstellingen voor de plattelandsbevolking veel van hun magie hebben verloren.