Welcome to Leith
Leith was een vreedzaam gehucht in Noord-Dakota. De 24 dorpsgenoten gingen gemoedelijk met elkaar om. Totdat een nieuwe bewoner zich aandiende. Craig Cobb bleek een wat zonderlinge man, die zich de eerste maanden weinig liet zien aan zijn nieuwe buren. Wat de inwoners van Leith niet wisten, was dat Cobb een van de beruchtste racisten van de Verenigde Staten is. Wanneer zijn masterplan – Leith omvormen tot een gemeenschap voor neonazi’s – zich aftekent, besluiten documentairemakers Michael Nichols en Christopher Walker de ontwikkelingen in het dorpje te gaan volgen. Cobb begint zich steeds meer te roeren en eist zijn democratische rechten op tijdens de raadsvergaderingen. De dorpelingen werken hem het liefst het dorp uit, maar weten niet hoe. De sfeer wordt grimmiger. Er ontstaat paniek bij de oude bewoners. Wat kunnen ze doen om het tij te keren? Het verhaal is met ijzeren precisie opgebouwd en weet de spanning tot het einde vast te houden. De film wisselt soepel van perspectief tussen de twee partijen die tegenover elkaar staan. Interviews worden afgewisseld met scènes die draaien om de confrontatie tussen Cobb en zijn dorpsgenoten. De makers roepen zo ongemakkelijke vragen op over vrijheid van meningsuiting en de grenzen van de democratie.