Farrebique - les quatres saisons
Tussen 1944 en 1946 gebruikte acteur/regisseur Georges Rouquier het fictieve realisme van Robert Flaherty's Nanouk of the North om het Franse boerenleven direct na de Tweede Wereldoorlog vast te leggen. Niet Raymond Depardons geduldige observaties zoals we die kennen uit de Profils paysans-trilogie over het Franse platteland, maar situaties die duidelijk geënsceneerd zijn. Zijn stijl viel op en de filmkritiek kende hem in 1946 zijn belangrijkste prijs toe op het eerste Filmfestival van Cannes. Als locatie koos Rouquier Goutrens in de Aveyron, de streek waar hij zelf vandaan kwam. Farrebique is de naam van de hoeve die al generaties lang in bezit is van dezelfde familie. Problemen met de erfenis en de overname door de oudste zoon verhinderen dat de boerderij een noodzakelijke opknapbeurt krijgt. Waar mogelijk toont Rouquier de overeenkomsten tussen de mensen en het land: de barsten in de muren, de rijen grond op de omgeploegde akker en de groeven op de verweerde gezichten. Vier seizoenen lang, met voor die tijd (en nog steeds) zeldzame time-lapse beelden, creëert de camera een familiekroniek van mensen die anders nooit voor een camera verschenen. Ondanks de grote waardering lukte het Rouquier pas in 1983, enkele jaren voor zijn dood, om het vervolg Biquefarre te maken.