Welcome Home
Filmmaker Frans Bromet is de zoon van een Joodse vader, maar zelf voelt hij zich niet echt Joods. Over de politieke rol van Israël is hij behoorlijk kritisch. Op zoek naar de oorsprong van een vete binnen zijn familie trekt Bromet naar Israël, waar hij zijn geëmigreerde tante en twee achterneven bezoekt, die hij wegens de familieruzie nog nooit heeft ontmoet. Met zijn bekende schaamteloze, haast naïeve interviewstijl bevraagt hij zijn familieleden en andere Nederlandse joden die de – de verhuizing naar het “heilige land” – hebben ondernomen. Waarom willen ze in een oorlogsgebied wonen? Is Israël echt zoveel veiliger dan Amstelveen? En waarom strandt elke discussie in een beschuldiging van antisemitisme? Terwijl hij langzaam de oorzaak van het familieconflict ontrafelt, merkt de filmmaker dat zijn gebrouilleerde familieleden veel weg hebben van de strijdende partijen in Israël. Als een klein misverstand al leidt tot een generaties lang slepend conflict in zijn eigen familie, kunnen de grote problemen in het Midden-Oosten dan wel ooit worden opgelost? Bromets persoonlijke zoektocht en zijn basale vragen over Israël vormen een originele benadering van het onderwerp, die toch weer nieuwe inzichten biedt op het aloude conflict.