Shadows of Doubt: State vs. 81588 Vincent Simmons
Twee jaar geleden volgden Jonathan Stack en Elizabeth Garbus voor hun documentaire THE FARM: ANGOLA, USA een aantal zwaar gestrafte mannen in de grootste gevangenis van Amerika. Een van hen was Vincent Simmons, wiens verhaal in SHADOWS OF DOUBT verder wordt uitgediept. De zwarte Simmons kreeg in 1977 honderd jaar gevangenisstraf opgelegd wegens de verkrachting van een blanke veertienjarige tweeling; hij beweert tot op de dag van vandaag onschuldig te zijn. De documentairemakers huurden een privé-detective in om de feiten opnieuw te bekijken, en namen interviews af met de betrokkenen, zoals de advocaat en familieleden van de tweeling en van Simmons. Langzaam rijzen er twijfels over het eerlijke verloop van het proces: de toenmalige advocaat van Simmons heeft een groot aantal feiten die in zijn voordeel spraken niet gebruikt, en ook rassendiscriminatie zou een rol hebben gespeeld. De tweeling is er daarentegen van overtuigd dat Simmons de dader is. De documentaire bereikt zijn climax als Simmons en de inmiddels 36-jarige tweeling elkaar voor het eerst spreken. De vrouwen lijden nog elke dag onder hun verkrachting, maar willen met de ontmoeting het verleden eindelijk afsluiten. Simmons bestookt hen echter met feitelijke vragen over het proces, zodat de communicatie op zijn zachtst gezegd stroef verloopt. Het is een tragische ontmoeting, waarbij de jarenlange pijn van beide partijen onderdrukt wordt, maar tegelijkertijd voluit voelbaar is.