Exile in Sarajevo
De 41-jarige Bosnisch/Australische acteur en theaterdirecteur Tahir Cambis werd geboren in een Duits vluchtelingenkamp, nadat zijn moeder in de jaren vijftig uit Sarajevo was gevlucht. Hij groeide op in Australië en deed in 1992 een poging om Sarajevo te bereiken. Hij raakte echter gewond en moest een jaar lang in Bosnische en Kroatische ziekenhuizen verblijven. In 1995 deed hij samen met cameraman Roman Baska opnieuw een poging. Dit keer slaagden ze erin Sarajevo te bereiken en filmden acht maanden het beleg. De uit deze stad afkomstige Alma Sahbaz verzorgde de geluidsopnamen en ze verving cameraman en co-regisseur Roman Baska, toen deze terug moest naar Australië. EXILE IN SARAJEVO is een zeer persoonlijk verslag van het beleg van Sarajevo geworden. Anders dan in de gebruikelijke televisiereportages, wordt het lot van de burgerbevolking nauwgezet beschreven en dan vooral dat van de kinderen en jongeren. Zo maken we kennis met Nirvana, een jonge getalenteerde danseres, die wordt gedood wanneer ze onverhoeds in het vizier van een ‘sniper’ stapt. Een geïllustreerd dagboek van de 8-jarige Amira blijkt een aangrijpende reconstructie van de brute moord op haar familieleden en haar schoolvriendjes. De laatste fasen van het beleg vormen de bredere context van het verhaal en zo komen ook het bloedbad op het marktplein, de persconferenties van de VN en UNPROFOR, de missies van de NAVO en de bevrijding en hereniging van de verschillende stadsdelen aan de orde. Opmerkelijk is dat Cambis geleidelijk aan de camera ook op zichzelf durft te richten, op zoek naar een pijnlijke confrontatie met zijn eigen verleden, waartoe de zelfmoord van zijn moeder in Australië de sleutel vormt.