Philips - een onderneming, de samenl...
PHILIPS ? EEN ONDERNEMING, DE SAMENLEVING schetst een beeld van de multinational. Vrijman werkte bijna vier jaar aan de film, wat veertig uur materiaal opleverde, dat werd teruggesneden tot vijf uur. De film kwam voort uit Vrijmans onvrede met de linkse clichés in de jaren zeventig over het kapitalisme en de rol van multinationals. De film, met uitzondering van deel drie: PHILIPS ? HET WERK IN DE FABRIEKEN, dat de dagelijkse praktijk toont van het monotone werk van duizenden ongeschoolde arbeiders, werd in de linkse pers bekritiseerd omdat hij een te positief beeld van Philips zou schetsen. Vrijman later in een interview: "De Philipsfilm werd mijn ontdekkingsreis van het kapitalisme. Ik ging inzien dat er niets duivels in het stelsel zit. Veel onrechtvaardigheid, ja ? maar dat zit in elk systeem als mensen autoritair hun gang kunnen gaan".