For Home Viewing
Alleen de bomen naast het appartement waar filmmaker Mikhail Zheleznikov opgroeit, zijn een stuk groter geworden. Na zevenendertig jaar kijkt Zheleznikov nog steeds uit hetzelfde raam van dezelfde woning. Nog steeds woont hij er samen met zijn moeder, hij verruilde in die tijd alleen de kinderkamer voor de kamer waar hij nu woont met zijn vrouw. Aan de hand van een poëtische collectie schoolfoto's, journaalbeelden en 8mm familiefilmpjes inventariseert Zheleznikov zijn jeugd in de USSR en postsovjet Sint Petersburg. Hij merkt hoe hij van beschermd opgevoede peuter transformeerde van 'ik' naar het socialistische 'wij'. Langzaam maar zeker ontdekt Zheleznikov dat het hem opgedrongen wereldbeeld niet altijd klopt, bijvoorbeeld door de komst van de Amerikaanse uitwisselingsscholier Samantha. In 1991 valt de USSR en geheel in overeenstemming met de tijdgeest ontpopt Zheleznikov zich na een serie vruchteloze studies als zakenman, compleet met een aan het oor geklemd mobieltje. Een serie uiteenlopende baantjes en periodes van werkloosheid volgen. Bij foto's uit een periode waarin hij zich behoorlijk beroerd voelde, merkt hij op dat het er zo gezellig uitziet. Hij laat zich door de oude home video's overtuigen dat hij in die tijd misschien daadwerkelijk gelukkig was.