Future of Hope
In IJsland komt alles in pure vorm naar de oppervlakte geborreld. Lava, spuitende geisers en ongerepte heuvels zo ver als het oog reikt. Maar ook de bankencrisis sloeg in IJsland het hardste toe. Een ramp? Niet volgens iedereen. "Het is het beste dat de ziel van IJsland kon overkomen. We waren onszelf verloren in hebzucht", zegt notabene een ondernemer die financieel ten onder gaat. Moed houden dus. Want IJsland is "de beste plek om te zijn als de energiecrisis toeslaat", meent Vala Ragnarsdottir van de Universiteit van IJsland. De mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling zijn grenzeloos, het vergt alleen een mentaliteitsomslag. Van het importeren van bijna al het voedsel naar kassen op de vulkaan. De Britse makers van voeren een aantal IJslanders op die hun land voorgaan in het nieuwe denken. Zoals Gudjon Mar Gudjonsson van het Ministerie van Ideeën, een platform voor alle IJslanders die het heft weer in eigen handen willen nemen. Beelden van het spectaculaire IJslandse landschap wisselen de hoopvol gestemde interviews af. Parlementariër Katrin Jakobsdottir: "Misschien kunnen we een wereldleider worden, als we onze mogelijkheden benutten." Waarin een klein land groot kan zijn.