One-Fifth of the Earth’s Surface
Deze online ontdekkingsreis neemt water als dynamische inspiratiebron. De Ghanese kunstenaar Hakeem Adam en de Zimbabwaanse architect Maxwell Mutanda benaderen de trans-atlantische wateren, zoals de Atlantische oceaan en de grote rivieren die daarin uitmonden, zoals de Congo en de Mississippi, als een voortdurend in beweging zijnde bron van kracht. De wateren zijn en waren van invloed op machtsstructuren en op de levens van velen, zoals bij de handel in goederen of mensen.
Adam en Mutanda stelden een verzameling samen van audiovisuele fragmenten uit allerlei archieven, waarin je eindeloos kunt struinen: van een suikerschaar tot de opening van de Voltadam in Ghana. Met elk fragment of voorwerp wordt een stukje geschiedenis naar boven gehengeld. Al navigerend door de website maak je kennis met een nieuwe kijk op archiveren, samenwerken en het vastleggen en vormgeven van data: zo maakten ze bijvoorbeeld landschappen met behulp van geografische gegevens over kanalen, dammen en onderzeese intercontinentale datakabels.