Verhalen van een rivier
Daar waar de Mulde zich in zuidelijke richting aftakt van de Elbe ligt de stad Dessau, in het oosten van Duitsland. Vóór de 'Wende' lag Dessau in de DDR en was alles anders. Niemand ontsnapt aan de historie. Een aantal inwoners vertellen in dit documentaire portret uit 1994 wat er voor hen precies is veranderd – niet in politieke zin, maar wat betreft de alledaagse, individuele details. Hans was toen partij-econoom en is nu verpleger. Renate werkte voorheen onder haar niveau in een fabriek; ze doet nu weliswaar interessanter werk, maar mist haar collega's en de onderlinge solidariteit. Angelika is opgeklommen van eenvoudig werkneemster tot succesvol manager in een fonkelnieuw kantoorgebouw in Bauhaus-stijl. Thomas was soldaat en is nu het spoor bijster. De bejaarde Herr Weise (die in zijn leven al meer omwentelingen meemaakte) fietst overal tussendoor. Voor de in Nederland wonende maakster Petra Lataster-Czich was het maken van deze film, die in 1994 werd bekroond met het Gouden Kalf voor beste lange documentaire, tevens een persoonlijk onderzoek: zij werd in 1954 in Dessau geboren.