30 mei,1969 (gritu di un pueblo)
30 mei 1969 was een belangrijke dag in de geschiedenis van het Antilliaanse eiland Cura‡ao. Een grote groep zwarte arbeiders trok door de straten van de hoofdstad Willemstad. De politie trachtte de orde te bewaren maar stond machteloos. Toen openden agenten het vuur op de demonstranten. Er vielen twee doden en honderden gewonden. De Nederlandse regering stuurde mariniers en veroorzaakte daarmee grote politieke onrust. De zelf uit de Nederlandse Antillen afkomstige filmmaker John Leerdam onderzoekt in deze film welke gevoelens ten grondslag lagen aan deze gebeurtenissen. Waren het alleen de beroerde arbeidsomstandigheden of was het de jarenlange rassenongelijkheid die de arbeiders de straat op dreef? Een historisch overzicht van de koloniale geschiedenis van het eiland wordt in de film afgewisseld met interviews over die bewuste dag. Het geheel is ingebed in beelden van het huidige Cura‡ao, waar gewelden werkloosheid nog steeds tot onvrede leiden.