Testing Times
Handen wassen, desinfecterende gel paraat hebben, afstand houden en kampen met angstgevoelens: dat alles is sinds de wereldwijde pandemie dagelijkse kost. Ook voor regisseur en multimediakunstenaar Victoria Mapplebeck en haar zeventienjarige zoon Jim verandert het gezinsleven tijdens de lockdown dramatisch.
De impact van deze bizarre tijd op macro- en microniveau is vervat in deze immersieve geluidsinstallatie. Mapplebeck nam meer dan vijftig uur aan voicemails en (telefoon)gesprekken tussen haarzelf en haar zoon op. Evenals gesprekken met haar moeder, artsen, vrienden en andere familieleden, die ze versnijdt met nieuwsberichten en mededelingen van de overheid. Hoe beleven verschillende generaties deze extreme situatie? Welke conflicten levert dit “nieuwe normaal” op?
Op zeker moment noemt zoon Jim dit zowel de beste als de zwaarste periode van zijn leven. Naast alle beperkingen, onzekerheden en harde woorden die er vielen, bracht de coronacrisis ook een zekere schoonheid met zich mee. Net als tijd om met elkaar te filosoferen over leven, dood en de betekenis van dromen.