Planktonium Live
Planktonium Live is een ontdekkingsreis naar een geheim universum, een live performance met de kleinste organismen in de hoofdrol. De Nederlandse fotograaf en filmmaker Jan van IJken en de Noorse audiokunstenaar Jana Winderen werken op het grensvlak van wetenschap en kunst en creëren een totaalervaring die het publiek onderdompelt in de beelden en geluiden van een onderwaterwereld voorbij de natuurlijke grenzen van onze zintuigen.
Microscopische opnames van uiteenlopende soorten plankton tonen een waaier aan draaiende, krioelende, tollende en dansende objecten, in allerlei vormen en maten. Zijn het weekdieren die lichtsignalen uitstralen, of toch ruimteschepen, edelstenen, lichaamscellen? Ze zijn van een buitenaardse schoonheid, en daarbij van groot belang: de helft van alle zuurstof op Aarde wordt door plankton geproduceerd, waarbij grote hoeveelheden CO2 worden opgenomen. Plankton vormt ook het begin van de voedselketen, maar wordt door stijgende temperaturen en verzuring van de oceanen bedreigd.
De beelden worden gepresenteerd binnen een immersieve soundscape, live samengesteld uit onderwateropnames die laten horen hoe ijsbergen, golven en waterorganismen klinken.