The Next Life
Op 12 mei 2008 werd de Chinese provincie Sechuan getroffen door een zeer zware aardbeving, waarbij bijna 70 duizend mensen de dood vonden. Onder hen waren meer dan vijfduizend scholieren. The Next Life gaat over het immense verdriet bij de ouders die hun (vaak enige) kind verloren. Hoofdpersonen zijn Ye Hongmei en haar echtgenoot. Zij raakten hun achtjarige dochter, die op school zat tijdens de ramp, bij de aardbeving kwijt. Voor Ye is het haast onmogelijk haar verlies te verwerken en door te gaan met haar leven. Ze heeft zich nu in het hoofd gezet dat opnieuw zwanger worden de enige manier is waarop ze weer gelukkig kunnen worden. Een nieuw kindje maar dan wel een dochter zal hun het gevoel geven dat hun verloren kind is teruggekomen en hen een nieuw doel in het leven geven. Maar zwanger worden gaat voor de inmiddels veertigjarige Ye niet vanzelf, zeker niet nu er zoveel druk op staat. De film volgt haar en haar man tijdens herhaaldelijke IVF-behandelingen in het ziekenhuis in de hoofdstad en tijdens gesprekken met lotgenoten, met als decor een stad in wederopbouw.