Living in 2 Houses: Renée
Sinds haar ouders enige tijd geleden scheidden, woont dochter Renée (11) in twee verschillende huizen. Afwisselend bij moeder Niekie en bij vader Eric, die met zijn nieuwe vrouw en hun 1-jarige zoontje Romer samenwoont. Renée heeft in beide huizen een eigen kamer, maar er gelden verschillende regels. De Nederlandse documentairemaker Frans Bromet, vorig jaar met een retrospectief op IDFA, is benieuwd hoe ze haar leven met gescheiden ouders ervaart en gaat een serieus gesprek met haar aan. Is het vervelend om steeds te moeten verkassen? Is de nieuwe vrouw van haar vader aardig? Renée filmt daarnaast met een eigen camera in de hand haar twee verschillende levens. Haar ouders ontkomen dan niet aan haar gewetensvragen: "Hoe zou jíj het vinden om gescheiden ouders te hebben?", vraagt ze hen apart. Ook Nina, Erics nieuwe vrouw, wordt stevig aan de tand gevoeld: "Toen je verliefd werd op papa en hoorde dat ik bestond, vond je dat toen leuk of stom?" Waar haar opnames soms schokkerig of overbelicht zijn, zijn haar doordachte vragen glashelder. En hoewel ze het soms best moeilijk heeft met haar nieuwe leven, is ze nooit veroordelend.