Intermissions
In het vliegtuig is de aanstaande president van Brazilië, Lula, het meest openhartig. Hij legt zijn medepassagiers het verschil uit tussen zijn arbeiderspartij en sociaaldemocratische partijen elders in de wereld. Zijn PT is opgericht door arbeiders, terwijl de andere partijen zijn opgericht door intellectuelen die doen alsof ze uit het proletariaat voortkomen. Zijn boodschap lijkt te zijn: blijf dicht bij jezelf. Authenticiteit als voorwaarde voor politiek succes. Het loopt als een rode draad door de film, waarin Lula wordt gevolgd tijdens de hectische periode tijdens de verkiezingscampagne voor het presidentschap van 2002. Lula gaf filmmaker João Moreira Salles en zijn crew volledige toegang. Resultaat is een intieme film, vrijwel alleen achter de schermen. Lula in debat met zijn campagneteam, Lula bij de kapper, Lula in zijn appartement, Lula in een krap vliegtuig. In dat vliegtuig beleeft hij spaarzame momenten van rust en is er tijd voor bezinning: soms is Lula bang dat hij als president zijn vrijheid zal kwijtraken. De filmploeg cirkelt haast onopgemerkt rond Lula, die geen zeggenschap hoefde over het eindresultaat. De observerende stijl in combinatie met de openhartigheid van Lula geven een bijzonder inzicht in de populaire ex-president van Brazilië.