Narco Cultura
Richard Soto bevindt zich midden in de storm van de Mexicaanse drugsoorlog. Hij is forensisch onderzoeker in Ciudad Juárez, een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Alleen al in 2010 werden er 3.622 mensen vermoord. Iedere dag verzamelt Soto vele levenloze lichamen, rijdend door zijn geliefde, maar zo gewelddadige stad. De prijswinnende fotograaf Shaul Schwarz brengt de dagelijkse drama’s kalm en met veel gevoel in beeld, begeleid door een voice-over waarin Soto reflecteert op zijn leven in Juárez. Ondertussen bloeit in de Verenigde Staten een subcultuur waarin het drugsgeweld wordt bewierookt in narcocorridos, de Mexicaanse variant van de gangstarap. Familieman Edgar Quintero plukt daar de vruchten van. In zijn narcocorridos vertolkt hij de levens van de Mexicaanse drugsbazen, die een enorme status hebben onder de Latijns-Amerikaanse jeugd. De liederen vertegenwoordigen een macabere versie van de Amerikaanse droom; de drugshandel als sleutel tot roem en succes, en als vlucht uit de armoede. De camera volgt Quintero dicht op de huid in zijn dynamische leven vol muziek, drugs en wapens. Narco Cultura is een film met twee gezichten: terwijl Quintero op een podium in El Paso voor een juichende menigte het drugsgeweld verheerlijkt, doet Soto een schietgebedje voordat hij na een lange dag op huis aangaat. Hij zou niet de eerste forensisch onderzoeker zijn die slachtoffer wordt van het drugsgeweld.