Atardi — The Life of Curaçao’s Musical Genius Rudy Plaate
De hit ‘Atardi’, waarin Rudy Plaate (1937) de liefde voor zijn eiland bezingt, wordt wel het onofficiële volkslied van Curaçao genoemd. In deze chronologisch opgebouwde hommage aan de ‘zingende groenteboer’ zijn het vooral anderen die zijn levensverhaal vertellen. Plaate is inmiddels dementerend; de op archiefmateriaal altijd levenslustige pretoogjes zijn al een beetje uitgedoofd. Een hele rits familieleden, medemuzikanten, vrienden en zijn vrouw Emmy vertellen met liefde en respect over deze veelzijdige, zelfverzekerde man. De verschillende hoofdstukken in zijn leven worden gemarkeerd door ultrakorte animaties.
Emmy was zijn rots in de branding. Zij zorgde er op de achtergrond voor dat de groentezaak en plantage bleven draaien, terwijl Rudy uitblonk als tennisser en singer-songwriter. De zanger was een vurig pleitbezorger van het Papiamentse lied, en werd populair in de media met jingles in het Papiaments en op de lokale cultuur toegesneden reclames. Oude foto’s en film- en televisiefragmenten illustreren dit eerbetoon aan een belangrijke grondlegger van Curaçao’s populaire muziekcultuur.