Big Boys Gone Bananas!*
Waar is een grote corporatie toe instaat? De Zweedse filmmaker Frederik Gertten heeft dit recentelijk meegemaakt. Zijn eerdere film, \i BANANAS!*\i0 (IDFA 2009), verhaalt van een rechtszaak die twaalf Nicaraguaanse plantagearbeiders hebben aangespannen tegen de grote fruitfabrikant Dole Food. Deze film werd geselecteerd voor de competitie van het Los Angeles Film Festival. Tot zover niks aan de hand. Maar dan komt er een vreemd bericht. Het festival dreigt \i Bananas!*\i0 uit de competitie te halen. Bovendien verschijnt er een smadelijk artikel over de film in de \i Los Angeles Business Journal \i0 en valt er een brief van de advocaat van Dole bij Gertten op de deurmat. Wat volgt is een thriller die zijn weerga niet kent, met dank aan Gertten zelf die het hele proces vanaf het begin vastlegde. Vanaf de eerste juridische dreigementen van de fruitgigant, intimidatie praktijken, tot controle over de media en \i PR-spin\i0 . De persoonlijke film legt haarfijn bloot hoe een grote multinational geen enkel middel schuwt om zijn gelijk te krijgen. Zelfs de vrijheid van meningsuiting wordt op het spel gezet. Want zoals het pr-bedrijf van Dole stelt: "Het is makkelijker om te gaan met een slecht geweten dan met een slechte reputatie."