The Successor of Kakiemon
Kakiemon is de naam van de zeventiende-eeuwse Japanse porseleinsoort, bekend om de zeer verfijnde schilderkunst en haast doorschijnende kwaliteit van het keramiek. In Japan staat de kunst van het beschilderen in zo'n hoog aanzien dat de meester-porseleinmaker (nazaat van de oorspronkelijke uitvinder Sakaida Kakiemon) met de titel Levende Nationale Schat is geëerd. De ambachtskunst wordt al veertien generaties doorgegeven van vader op zoon. In de film reflecteren kenners en verzamelaars op de speciale technieken en keuzes van de afbeeldingen op de vazen en bordjes, terwijl familieleden vertellen wat het met je doet om onderdeel te zijn van vierhonderd jaar porselein maken, met weinig ruimte voor experiment. Zo vertelt de echtgenote van ‘De Veertiende’, zoals de huidige porseleinmaker wordt genoemd, dat de ambachtslieden in de werkplaats meer bij de opvoeding van haar zoon betrokken waren dan zijzelf. Esthetische beelden belichten deze traditionele kant van Japan, met inkijkjes op de klassieke werkplaats en een bezoek aan de kilometerslange keramiekmarkt in het dorpje Arita. Ook al neemt de vraag naar traditioneel porselein in Japan niet bepaald toe, de Kakiemons blijven vertrouwen op hun breekbare levenswerk dat al vele oorlogen en aardbevingen overleefde. De huidige generatie bikkelt intussen onvermoeibaar verder, terwijl de jongste telg uit de porseleindynastie op peuterleeftijd al kennismaakt met het vak.