Der Kongress der Pinguine
Het zesde werelddeel Antarctica is een uiterst ontoegankelijk gebied, dat wordt beheerst door sneeuw en ijs. De zeer lage temperaturen - min 35 graden Celsius op een 'warme zomerdag' - dagen iedere vorm van leven uit. DER KONGRESS DER PINGUINE is een ode aan het leven dat de strijd met de kou is aangegaan: niet alleen vogelsoorten als pinguins en zeehonden, maar ook menselijke onderzoekers, die nauwkeurig de hoeveelheid ozon en de mate van luchtvervuiling meten. Antarctica was lange tijd een volstrekt natuurlijk paradijs, maar filmmaker Hans-Ulrich Schlump laat zien dat menselijk handelen daaraan een einde maakte. Hij bezoekt onder andere aan de rand van Antarctica oude, vervallen en leegstaande fabrieken, waarin in het recente verleden duizenden walvissen werden afgeslacht. Hans Ulrich Schlump noemt deze gebouwen "een indrukwekkend beeld van onze verhouding tot de natuur, die blijkbaar het stempel draagt van een onverzadigbare inhaligheid die geen erbarmen kent."