The Vehicle With the Soul of a Man
In het Himalaya-gebergte ligt, op 4000 meter hoogte, een van de heiligste plaatsen van het hindoeïsme: de Kedarnath, oftewel het graf van Shiva. Duizenden pelgrims bezoeken de plek jaarlijks, maar de weg ernaartoe voert langs een smal pad dat vijftien kilometer lang steil omhoog gaat. De meeste pelgrims laten zich letterlijk naar boven dragen. Er zijn twee soorten draagstoelen: the dandi met vier dragers and the pitthu, met een enkele man die the pelgrim in een mand op zijn schouders neemt.Ram Bahadur is zo’n pitthu-drager, die als een menselijk voertuig zes maanden lang pelgrims omhoogdraagt om op die manier voldoende geld te verdienen voor het gehele jaar. Zijn langzame tred omhoog oogt als een religieus ritueel, and wordt zonder commentaar of interviews, maar wel met stemmige achtergrondmuziek, in beeld gebracht. Een beeldverslag van een serene tocht die zwijgend wordt afgelegd door een prachtig stuk ongerepte natuur.