Raising Hell. The Life of A.J. Bannister
Filmmaker Stephen Trombley baarde in 1991 veel opzien met de documentaire the execution protocol, waarin hij het executieteam in het Potosi Correctional Center in Missouri volgde bij de procedurele voorbereidingen van een executie. Centraal in deze documentaire stond de gevangene A.J. Bannister, die toen al tien jaar in een dodencel verbleef in afwachting van de voltrekking van zijn doodvonnis. Raising hell. The life of A.J. Bannister kan worden gezien als het vervolg op deze documentaire. De film is gebaseerd op drie jaar research en reconstrueert het leven van Bannister aan de hand van getuigenverklaringen van familie, vrienden en vijanden. Centraal staat de vraag wat er in 1982 gebeurde. Volgens de politie trad Bannister toen op als een 'contractkiller' en schoot hij iemand dood, maar volgens Bannister betrof het een ruzie die noodlottig afliep: "I accidentally took a man's life during a struggle". Filmmaker Stephen Trombley gelooft na de zaak opnieuw onderzocht te hebben, dat er geen sprake is geweest van hoormoord. Volgens hem is Bannister schuldig aan doodslag, een misdaad waarvoor niet de doodstraf geldt. De film volgt Bannister en zijn familieleden in de periode dat de executiedatum nadert. De climax wordt bereikt in de nacht van 6 op 7 december 1994, als het Hooggerechtshof twee uur voor de uitvoering van de executie besluit tot intrekking van het doodvonnis.