Bright Future
In de zomer van 1989 werd in Pyongyang de dertiende editie van het World Festival of Youth and Students gehouden. Duizenden socialistische jongeren uit 177 landen vierden dagenlang hun geloof in een betere samenleving en internationale solidariteit.
Gastland Noord-Korea luisterde het mega-evenement op met parades, zang en dans op straat en scanderende mensenmassa’s. Wat niet kon verhullen dat het rommelde binnen de socialistische wereldfamilie. Sommige delegaties uitten kritiek op China, dat net op bloedige wijze het Tiananmenprotest had neergeslagen. Andere vonden dat Noord-Korea hun evenement had gekaapt met opzichtige propaganda.
Het evenement werd van binnenuit vastgelegd door Emilian Urse, amateurfilmmaker en lid van de Roemeense delegatie. De Roemeense partijleden, die als eregasten in de watten werden gelegd, schakelden luttele maanden later moeiteloos over naar een kapitalistisch systeem, nadat dictator Nicolae Ceaușescu was afgezet en geëxecuteerd. Het maakt Bright Future tot een fascinerend tijdsdocument met unieke beelden. Maar het is opmerkelijk hoe actueel het idealisme van de toenmalige festivaljeugd nog klinkt anno nu.