Chelas nha Kau
Door trappenhuizen en donkere gangetjes dreunen de hiphopbeats van Bataclan 1950. Deze rapformatie, een vriendengroep uit Lissabon, geeft via hun muziek een inkijkje in het leven in hun wijk Chelas. En via film, want in Chelas nha Kau bedienen de jongeren regelmatig zelf de camera.
Tussen 2016 en 2019 werkte productiehuis Bagabaga Studios met Bataclan 1950 aan een ongeveinsd portret van het dagelijks leven in Chelas. In geïmproviseerde studio’s rappen jongeren over armoede, racisme, liefde voor hun buurt en opgekropte woede. De videoclip die ze bij een van hun platen maken, blijkt op YouTube een hit te worden.
Makkelijk is het leven niet in Chelas, want de buitenwereld blijkt vol vooroordelen te zitten. Pizzabezorgers durven niet langs te komen en de politie treedt zo hard op dat kinderen al van jongs af aan wantrouwend zijn. Maar onderling is er veel steun, begrip en saamhorigheid, en dat zorgt voor tegengas.