The Propagandist
Aan de hand van niet eerder gepubliceerde interviews, dagboekfragmenten, familiefilms en propagandafilms verhaalt The Propagandist over de opkomst en ondergang van de Nederlandse filmmaker Jan Teunissen (1898-1975).
Als telg uit een zeer welgesteld geslacht kon Teunissen al vroeg zijn aspiraties tot filmmaker najagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij de machtigste man in de Nederlandse filmindustrie. Als hoofd van de afdeling Film van de NSB en SS kreeg hij al snel de bijnamen de ‘filmtsaar’ en ‘de Nederlandse Leni Riefenstahl’. Na de oorlog werd Teunissen vervolgd en bestraft. Toch bleef hij prat gaan op zijn sluwigheden en contacten met de hoge heren van het naziregime.
Langzaam ontvouwt zich een portret van een man en zijn drijfveren. Tegelijk stelt de film de grenzen tussen documentaire en propaganda ter discussie, en wordt de rol van de propagandisten belicht – hoe zij beelden, verhalen, desinformatie en ideologie verspreiden. Een documentaire over grenzeloze ambitie en de manipulatieve kracht van film.