Winter Journey
The Winter Journey is gebaseerd op het boek dat de Amerikaanse radiopresentator Martin Goldsmith schreef over zijn uit nazi-Duitsland gevluchte Joodse ouders. Beiden waren getalenteerde musici, maar na aanname van de Neurenberger Rassenwetten in 1935 konden zij hun vak alleen nog maar uitoefenen als lid van de Jüdischer Kulturbund, een bizarre organisatie die volledig onder controle stond van de Kulturkammer en diende als propagandamiddel voor het Derde Rijk.
Met veel bijzonder, soms ingenieus bewerkt archiefmateriaal dat het dagelijks leven van Joden in nazi-Duitsland illustreert, wordt deze mooie en pijnlijke liefdesgeschiedenis tot leven gebracht. Gesprekken die de zoon eind jaren negentig met zijn vader voerde ten behoeve van zijn boek, zijn in deze documentaire nagespeeld. Met de stem van Goldsmith zelf als de onzichtbare interviewer en een kwetsbare Bruno Ganz als de vader ontstaat een intrigerende dynamiek. Daarbij wordt één keer verwezen naar Ganz’ legendarische rol als Hitler in Der Untergang, als vader Goldsmith nadoet hoe een geïrriteerde nazi-ambtenaar driftig zijn visumaanvraag bestempelt. Zo wordt deze petite histoire uit de oorlog nog boven zichzelf uitgetild.