The Fog of War
Hoe werkt moderne oorlogsvoering? Hoe maak je onderscheid tussen ratio en emotie? De voormalige Amerikaanse minister van Defensie Robert S. McNamara (1916-2009) wordt beschouwd als de architect van de Vietnamoorlog, een catastrofe waarvoor velen hem aansprakelijk stelden. De elf lessen die hij zelf neerlegde in zijn boek In Retrospect: The Tragedy and Lessons of Vietnam vormen de leidraad voor een gesprek waarin hij openhartig vertelt over zijn ervaringen als achtereenvolgens student, directeur van Ford en bewindsman. Al vanaf zijn studietijd blijkt hij uitermate gefascineerd te zijn door logica en ethiek. Tegelijkertijd staat hij bekend als een geraffineerd politicus, gedreven door de statistiek. Het interview wordt afgewisseld met archiefbeelden en geluidsopnames van gesprekken met Amerikaanse presidenten John F. Kennedy en Lyndon B. Johnson. Zo schetst deze met een Oscar bekroonde documentaire een belangwekkend beeld van de Amerikaanse politiek van de jaren zestig; een wereld vol intrige. McNamara legt grote nadruk op de waarde van perceptie. Hoeveel soldaten mogen sneuvelen in de strijd om een veilige wereld? Hoe valt oorlog te voorkomen? Wat zijn oorlogsmisdaden? Een goede leider moet, in de opvatting van McNamara, oorlog kunnen zien als een machine, waarin emotie wordt verdrongen. Alleen op die manier kunnen grote inschattingsfouten worden vermeden in het heetst van de strijd.