Whoopi Goldberg Presents Moms Mabley
Jackie 'Moms' Mabley (1894-1975) doorbrak in haar carrière als comedienne vele grenzen. Debuterend regisseur Whoopi Goldberg behoort zelf tot de door Moms geïnspireerde komieken en laat vele collega's aan het woord, onder wie vrouwen als Joan Rivers en Anne Meara en zwarte artiesten als Bill Cosby, Eddie Murphy, Sidney Poitier en Harry Belafonte. Die laatsten spreken over de periode van Amerikaanse rassenscheiding, de burgerrechtenbeweging en het Chitlin' Circuit - een speciaal optredenscircuit voor zwarte artiesten. Moms zelf is te bewonderen in oude geluidsopnamen, geïllustreerd met teksten en cut-out animatie, en in fragmenten uit films en televisieoptredens. Ze trad op met grootheden als Cab Calloway, Louis Armstrong en Miles Davis en zag er als typetje uit "als mijn moeder", aldus komiek Kathy Griffin: met een ruimvallende bloemenjurk en zonder tanden. Dankzij die onschuldige uitstraling en grote populariteit kwam Moms weg met scherpe politieke kritiek, waarmee ze ook het Witte Huis bezocht en, jaarlijks, de Sing Sing-gevangenis. In de woorden van Joan Rivers: "Een dame, op het podium, die ons de waarheid zegt."