Forest of the Dancing Spirits
Akaya is hoogzwanger en bezorgd. Haar eerste kind is bij de geboorte overleden, en als dat opnieuw gebeurt, zal men proberen haar man ervan te overtuigen dat hij van haar moet scheiden. Kinderen zijn erg belangrijk voor de Aka, een pygmeeënstam in het regenwoud van het Congobekken. Hun leefwijze, hun rituelen, hun mythen en legenden én hun persoonlijke drama's zijn het onderwerp van deze documentaire. Terwijl de camera alledaagse bezigheden in beeld brengt, vertelt een van de dorpsoudsten over de oorsprong van de Aka, en hoe de god Komba – niet de schepper, maar de ontdekker van de wereld – de vrouwen en de mannen bij elkaar bracht. Ook de relatie met de naburige Ngandu-stam, een Bantoevolk dat de Aka als lijfeigenen bestiert, komt ter sprake. De 'Eigenaren' maken grif gebruik van de kundigheid van de Aka waar het aankomt op jagen, vissen en honing verzamelen uit het bos. Maar als iets ze niet zint, dan zwaait er wat. Net als de bedreiging van hun leefgebied door een bosbouwbedrijf, is het voor de Aka's een fact of life. De film blijft steeds dicht bij haar onderwerp, en schetst een eerlijk portret van een unieke samenleving.