Speechless Witness of a Wandering Tree
In de laatste vijf jaar raakten in Iran, Bangladesh en Chili meer dan duizend mensen blind door staatsgeweld. Speechless Witness of a Wandering Tree laat zien dat het opzettelijk blind maken van dissidenten door de geschiedenis heen is gebruikt als middel voor onderdrukking. De vertelling geeft ook een nieuwe draai aan het beeld van demonstranten door ze noch als slachtoffers, noch als onkwetsbare individuen te portretteren.
Centraal in deze XR-installatie staat een immersieve reconstructie van de ervaring van een vrouw die een oog verloor nadat ze tijdens een demonstratie in Teheran door een politiekogel werd geraakt. Na lang aandringen wist ze de kogels die haar troffen van het ziekenhuis terug te krijgen.
In symbolische, ritualistische acties tekent de vrouw haar oog op de muur van een tunnel, waar slogans telkens worden weggekrast, en in het zand van een woestenij waar zij de kogels in een glazen schaal ter aarde bestelt. Via interactieve onderdelen vervloeien de grenzen tussen het publiek en de hoofdpersoon, tussen haar gedachten en visuele waarneming en de onze.