Kisangani Diary
Na de slachtingen onder Tutsi‘s in 1994 vluchtten vele tienduizenden Hutu‘s naar Zaïre. Velen van hen zijn nooit teruggekeerd. Hubert Sauper reisde in maart 1997 mee met een VN-trein, op zoek naar deze ‘vergeten‘ vluchtelingen, die meer dan duizend kilometer van huis een armzalig bestaan leiden, ten prooi aan honger, ziektes en aanvallen van diverse gewapende troepen. Langs het door het regenwoud overwoekerde spoor voert Sauper de kijker naar het ‘hart van de duisternis‘, dezelfde plek waar Joseph Conrad honderd jaar geleden zijn roman Heart of Darkness schreef. De film confronteert de kijker met de consequenties van een burgeroorlog: chaos en onvoorstelbaar lijden. Sauper toont beelden van graatmagere kinderen met grote ogen en van stille volwassenen met een blik die verraadt dat alle hoop vervlogen is. We zien hoe fotografen en cameralieden de ellende in beeld brengen, en constateren de onmacht van de internationale gemeenschap: keer op keer stuit hulpverlening op logistieke problemen.