What Walaa Wants
Toen de Palestijnse Latifa Abu Draa in 2011 na acht jaar werd vrijgelaten uit de Israëlische gevangenis, was haar dochter Walaa vijftien jaar oud. Ze groeide net als Latifa’s andere kinderen op in het Palestijnse vluchtelingenkamp Balata. Het is een omgeving waar onzekerheid, onderdrukking, verdriet, woede en rondvliegende kogels deel uitmaken van het dagelijks leven. Geen wonder dat deze wildebras tot een rebelse puber uitgroeide. De eigengereide, grappige, hartverwarmende jongedame heeft altijd een weerwoord klaar en werkt zich regelmatig in de nesten. Maar uiteindelijk wil ze maar één ding: haar leven en dat van anderen verbeteren. Politieagent worden bij de Palestijnse Autoriteit is haar gedroomde uitweg.
Filmmaker Christy Garland volgt Walaa gedurende vijf cruciale jaren; door de steegjes in het kamp, tijdens stoeipartijen met haar broer en gesprekken met haar moeder, maar ook gedurende de loodzware training op de politieacademie. Garlands observerende camera wordt meer en meer haar metgezel terwijl Walaa met horten en stoten volwassen wordt.