Welcome to the World
De mogelijkheden in een mensenleven hangen sterk af van waar je geboren wordt. De locatie bepaalt in hoge mate de overlevingskansen van baby en moeder. In Afrika sterven er twee keer zo veel baby's voor hun eerste verjaardag dan het wereldwijde gemiddelde. De hoogste overlevingskans biedt Singapore, de laagste Sierra Leone. Welcome to the World maakt een rondgang langs zwangere vrouwen in Sierra Leone, Cambodja en Amerika, waar de verschillen in gezondheidszorg enorm zijn. In Sierra Leone luistert de traditionele vroedvrouw nog met haar oor op de buik. Het enige beschikbare voedsel voor de zwangere vrouwen in de afgelegen dorpen is cassave, die ze zelf in het bos moeten zoeken. Een vrouw vertelt dat ze veel kinderen heeft gekregen in de hoop dat er één rijk wordt, zodat ze geen armoede meer hoeft te kennen. In Cambodja adopteerde een alleenstaande moeder een twee maanden oude baby die anders aan haar lot was overgelaten. In Amerika wordt een dakloos gezin gevolgd tijdens de bevalling. De Britse documentaire, die deel uitmaakt van het Why Poverty?-project, laat ook onomwonden zien dat sommige baby's en moeders het niet redden. Een dokter van Artsen Zonder Grenzen pleit voor herverdeling van de gezondheidszorg om de babysterfte te verlagen. Waar je geboren wordt is een loterij, maar de kansen kunnen wel worden vergroot.