The Settlers
De Zesdaagse Oorlog in 1967 luidde het begin in van de kolonisatie van de bezette Palestijnse gebieden. Of van de bevrijde gebieden, volgens Israëlische kolonisten van het eerste uur die meenden er een goddelijk recht op te hebben. Opeenvolgende Israëlische regeringen knepen uit politieke overwegingen een oogje toe of zagen zich niet in staat de kolonisatie een halt toe te roepen. Nu, bijna vijftig jaar later, is de Westelijke Jordaanoever een lappendeken van Israëlische nederzettingen en buitenposten, en Palestijnse dorpen en steden. Een onontwarbaar kluwen die het vredesproces danig bemoeilijkt. De kolonisten zien zichzelf als leiders, zegt filmmaker Shimon Dotan in de voice-over. “Maar de vraag is: waarheen leiden ze Israël? Naar goddelijke verlossing, zoals ze beweren? Of naar een apartheidsstaat?” Dotan blijft het antwoord zelf ook schuldig. In plaats daarvan schetst hij een historisch overzicht waarin kopstukken van de kolonistenbeweging terugblikken op de genese van de kolonisatie. De interviews worden versneden met archiefmateriaal en getekende tableaus van bepalende gebeurtenissen markeren de plotwendingen van Dotans verhaal.