Kumbh
Tijdens de Kumbh Mela, een groot religieus festival waar miljoenen Hindoes aan deelnemen, lopen twee jonge mannen nieuwsgierig rond. Ze dragen moderne kleding en vallen daardoor op tussen de veelal traditioneel geklede pelgrims. Kumbh Mela, dat om de drie jaar plaatsvindt op één van vier belangrijke religieuze locaties (Haridwar, Allahabad, Ujjain en Nasik), geldt als de grootste bedevaart ter wereld. De vele gezichten van het hindoeïsme komen hier samen. Naakte sadhoes die hun lichaam met as hebben ingesmeerd; rijke goeroes die giften verzamelen; muzikanten en andere performers; eenvoudige pelgrims die met een ritueel bad in de rivier hun zonden laten wegspoelen. De twee mannen zien het zwijgend aan en leggen het vast met hun camera’s. Ondertussen kijken wij over hun schouder mee. Soms zien we wat zij filmen, soms zien wij hen filmen, soms filmen ze elkaar. Zo plaatst regisseur Umesh Kulkarni een extra laag tussen beschouwer en schouwspel. Ook de geraffineerde geluidsband en de zorgvuldige kadrering verheffen deze dialoogloze korte documentaire boven een simpele registratie van een fascinerend religieus spektakel.